Esettanulmány: A túladagolt vas által megjelent foszfor és kalcium hiánytünetek - Nagy Viktor Akvarisztikai Blogja

Post Top Ad

2018. február 23., péntek

Esettanulmány: A túladagolt vas által megjelent foszfor és kalcium hiánytünetek








Így nézett ki az akvárium fénykorában.

A tápanyag kölcsönhatások egy újabb "ékes" bizonyítékát láthattam és dokumentálhattam nemrégen az egyik akváriumomban. Konkrétan egy "baleset" következménye volt, de utólag úgy tartom, hogy sikerült egy újabb, nagyon szemléletes, és "tiszta" antagonizmust megfigyelnem.

A következő akváriumban zajlott le mindez: 63 liter bruttó, kb 50 liter nettó. 2 x 24 watt fény 1 x 865-ös sylvania és egy 24w-os grolux a fény. A víz lágyított, 100-150 ppm TDS között. CO2 ment a világítás ideje alatt, a talaj pedig ADA Africana volt, a szűrő Atman cf 800 (980l/h). A Tápozás TF planter volt és makró, időnként TF vassal kiegészítve, heti 50% vízcsere.


Egy korábbi kép, jó kondíciónak
 örvend az Alternathera reinecki mini
 ( A képen láthatunk még Ludwigia glandulosát is)














Egy napon, a szokásos tápozási procedúrát végeztem. 1 nyomás TF planter, 2 nyomás TF makró, és 2 csepp TF vas. Ezzel nem is lett volna gond, de a TF vas kifolyó része beszáradt kissé. Nem jött a folyadék, így hát egy kis erőt adtam bele, majd a dugó megadta magát, és jócskán nyakon öntöttem az akváriumot TF vassal(ez a jócskán talán 10 ml lehetett).

Ilyenkor kellett volna 50% vizet cserélni. Nem tettem... De most vannak jó kis antagonizmus képeim :)

Majd 1-2 hét múlva kezdtem felfedezni azt, amit az elmélet is mond. Antagonizmust kreáltam a nagy löket vassal, hisz csak azt emeltem meg drasztikusan. Így kezdtek a növények kinézni:









Amit látni lehet a képeken az a csavarodó új(és már továbbhaladva az idősebb) levelek, a foszló idősebb levek, és a masszív pontalgásodás.

Megtekintve a tápanyag kölcsönhatás ábrát azt látjuk, hogy a vas a kalciummal és a foszforral "erős antagonista" párok, tehát elméletben a sok vas gátolni fogja a kalcium és a foszfor felvételét. (piros vonal)






Mit mond a szakirodalom?


Kalcium hiány: csavarodott, torz levél ( új levelekre értelmezendő). Elég látványosan megjelent.

Foszfát hiány: Sárgulnak az idős levelek, elhalt foltok keletkeznek( amik után a levél "foszlik", ezt látni is pár levélen már), majd lehullanak.

A pontalga maga nem növényi hiánytünet, de mint széles körben ismeretes, a zöld pontalga kapcsolatba hozható a kevés foszforral.

Mivel mind a két valószínűsíthető tápanyaghiány megjelent, de közben a megjelent hiánytünetekkel kapcsolatos tápanyagok koncentrációja változatlan maradt(tehát a kalcium és a foszforé), valószínűleg bizonyíték, hogy egy vas antagonizmust örökíthettem meg.



Post Top Ad