Esettanulmány: A növények vöröses színanyagainak előtérbe kerülése a tápanyagok arányainak változtatásával - Nagy Viktor Akvarisztikai Blogja

Post Top Ad

2017. május 5., péntek

Esettanulmány: A növények vöröses színanyagainak előtérbe kerülése a tápanyagok arányainak változtatásával

Videó a témában: 



A növényes akvarisztikában egy igen érdekes témakör azok színe. Mindenki szeretné minél üdébbé, természetesebbé, élénkebbé varázsolni a kis(vagy nagy) szobai üvegkalitkáját. Ennek van egy érdekes technikája, amit tapasztalatom szerint csak a növényes akvarisztikában igen elmélyedt "növényfejek" ismernek. Jómagam is ezelőtt csak blogokon, honlapokon találkoztam vele, de szerencsémre véletlenül sikerült előidézni az egyik akváriumomban.

Történt egyszer, hogy nézegettem a munkahelyi akváriumaim közül azt, amelyikben igen temérdek Alternathera reinecki 'mini' található. Mindig is csodálkoztam(pedig én csináltam elvileg), hogy abban az akváriumban milyen "jól sikerült" a növény tartása, dús, és igen élénkpirosan tündökölt benne a növény. De a reinecki miniről ismerjük, hogy piros, már alapszinten is, legalább bordóspiros színt kapunk tőle kevésbé jó körülmények között is. Az én szememet viszont más ragadta meg: A Hygrophila corymbosa 'compacta'. Megvan a növény? Hosszúkás, enyhén óvális, csúcsban végződő levéllevemez. Alapból zöld.












Valahogy így fest. Na de most jön az érdekes dolog. E fent említett akváriumban, ahol a reinecki extra piros, így festett a corymbosa:













Elöljáróban leszögezem, hogy a két kép két különböző akváriumban készült. Mindkettőben erős fény(történetesen a zöld verziónál erősebb a fény), van CO2 adagolás, lágy a víz és aktív a talaj. Mondhatni mindkettő szabvány high-tech akvárium. Itt jön az érdekes dolog: csupán a tápanyagok aránya más, ami előhozza ezt az érdekes színt.

Ilyen alapos felvezetés után jöjjön a lényeg, mitől kapunk nagyjából azonos körülmények között teljesen eltérő színt?

A kulcs a relatíve alacsony nitrát. A vas méréshatáron aluli(de 63 literbe napi 2 pumpa planter megy és 3-5 csepp TF vas, tehát nem mondhatni, hogy keveset adok), a foszfát 0,25 a nitrát 2-3 körüli.

Ilyen körülmények között jött elő ez az élénk szín. Honnan tudom, hogy a nitrát volt a ludas? Mindent hagytam alapon, csupán makró helyett kálium-nitrát oldatot adtam az akváriumba, és megemeltem a nitrátot 10-15 körülire, hogy lássuk mi történik. A növény így reagált:


Elkezdett teljesen "normális", zöld leveleket hozni újra. Így végszóként megjegyzem, hogy ezt a holland akvaristák már nagyon régen felfedezték, és használták is a színektől dúskáló vízi kertjeikben.





Post Top Ad